Thursday, January 16, 2020

זכויות האדם והאזרח וחובותיו

זכויות האדם והאזרח וחובותיו במדינה דמוקרטית ישנם ארבעה סוגים של זכויות )אכפ"ת( 1 # .זכויות אדם-טבעיות: זכויות יסוד טבעיות הניתנות לכל אדם באשר הוא אדם. השלטון לא מעניק אותן ולכן גם לא יכול לקחת אותן, אלא מחויב לשמור עליהן. בין הזכויות )כ"ח החש"ק(: כבוד, חיים וביטחון, הליך משפטי הוגן, חירות, שוויון וקניין. )פירוט בטבלה בהמשך( 2 # .זכויות כלכליות-חברתיות: זכויות המוענקות ע"י המדינה בהתאם למדיניותה החברתית-כלכלית, באמצעות הקצאת משאבים ושירותים, במטרה לתת לאזרחים רמת חיים בסיסית ומכובדת, ביניהן )בחדר"ה(: בריאות, חינוך, דיור, רווחה והעסקה.  # זכויות עובדים ותנאי עבודה: זכויות כלכליות-חברתיות שהמדינה מחייבת את המעסיקים לתת לעובדיהם לפי חוק, כדי שיהיו להם תנאי עבודה בסיסיים והוגנים, כמו שכר מינימום ומתן ימי חופשה. היקפן ואופיין תלויים במדיניות חברתית-כלכלית. 3 # .זכויות פוליטיות-אזרחיות: זכויות טבעיות במדינה דמוקרטית הקשורות לתחום הפוליטי. זכויות האזרחים: לבחור, להיבחר ולהתאגד למפלגה. זכויות פוליטיות הנובעות מהזכויות הטבעיות: חופש ההפגנה והמחאה והזכות לבקר את השלטון. 4 # .זכויות תרבותיות-קבוצתיות: זכויות המוענקות ע"י המדינה למיעוטים לאומיים )כמו הערבים אצלנו( בתחומים )שיח"ת(: שפה, ייצוג כקבוצה, חינוך ותרבות. המטרה לתת לקבוצה אפשרות לבטא זהות משלה, והמדינה מחליטה באיזה היקף לתת את הזכויות הללו. השוואה בין סוגי הזכויות אדם-טבעיות פוליטיות-אזרחיות כלכליות-חברתיות תרבותיות-קבוצתיות טבעיות / מוענקות טבעיות טבעיות במדינה דמוקרטית מוענקות – תלוי בגישה כלכלית- חברתית מוענקות – תלוי בסוג הדמוקרטיה לאזרחים / לתושבי למי? לכל בני האנוש המדינה בעיקר אזרחים, למיעוטים לאומיים למעט חינוך והעסקה מה מבטיחים? זכויות יסוד )כ"ח החש"ק( זכויות אזרחיות )3) וזכויות פוליטיות )3) קיום אנושי בכבוד )בחדר"ה( הסדרת הזהות הייחודית של הקבוצה )שיח"ת( # התנגשות בין זכויות )או בין זכות לאינטרס ציבורי(: הזכויות הן יחסיות, כלומר אינן מוחלטות – הן סותרות לא פעם זו את זו ובאף חברה אנושית הן אינן ניתנות להגשמה באורח מלא. לכן במקרה של התנגשות בין זכויות או בין זכות לאינטרס ציבורי נדרש איזון סביר בין הזכויות/ פגיעה מידתית בזכות הנפגעת. * העילות הבסיסיות המוצדקות להגבלת זכויותיו של אדם היא כאשר מימושן פוגע בזכויות הזולת או באינטרס הציבורי. עקרונות/ ערכים/ יעדים שמתנגשים עם זכויות 1 .עקרון ביטחון המדינה: זכותה של המדינה להגן על ביטחונה וביטחון אזרחיה. 2 .עקרון טובת הציבור: זכותה של מדינה להפקיע )לקחת( שטח פרטי לטובת בניית מבני ציבור. כמו: בתי חולים, בתי כנסת, כביש, וכו'. 3 .שמירת הסדר הציבורי / שלום הציבור: זכותה של המדינה / משטרה למנוע זכויות שיכולות לפגוע בסדר הציבורי או שלום הציבור כמו הפגנות אלימות. 4 .רגשות הציבור הדתי: לעיתים בשם הזכות לחופש ביטוי / פרסום מופיעות דוגמניות בבגד ים או בעירום חלקי על שלטים והדבר פוגע ברגשות הציבור הדתי.
זכויות אדם-טבעיות )כ"ח החש"ק( זכותו של כל אדם שלא להיות נתון ליחס משפיל, אכזרי ובלתי אנושי; זכותו לחיות ללא חשיפה וחדירה לחייו, לגופו או לחפציו ללא רשותו )הזכות לפרטיות(; וזכותו שלא יפרסמו עליו מידע שקרי )הזכות לשם טוב(. # הזכות לכבוד זכותו של כל אדם שלא יפגעו בחייו ובגופו, וחובתה של המדינה להגן על כל תושביה מבחינה זו. # הזכות לחיים ולביטחון זכותו של כל אדם למשפט הוגן ופומבי, לייצוג ע"י עו"ד ולענישה ע"פ החוק בלבד, וכן זכותו להיחשב זכאי כל עוד לא הרשיעו אותו בדין. )משפט הוגן כולל גם: שופטים בלתי תלויים, זכאות הנאשם לדעת במה הוא נאשם ולראות את הראיות נגדו, זכאות הנאשם לערער לערכאה גבוהה יותר וכדומה(. # הזכות להליך הוגן זכותו של כל אדם לחיות את חייו, להחליט ולפעול לפי רצונו החופשי, ואין לשלול את חירותו של אדם על ידי מעצר או על ידי הגבלת חופש המחשבה והפעולה שלו. מזכות זו נגזרות מספר חירויות, שבאופן כללי אסור לשלול אותן אלא אם האדם עבר על החוק, וגם אז הפגיעה חייבת להיות סבירה ומידתית, דבר ששנוי במחלוקת ציבורית בכל חברה דמוקרטית. # הזכות לחירות 1 # .חופש הביטוי: זכותו של כל אדם לבטא את דעותיו ואמונותיו בכל דרך בגלוי )לבוש, פולחן, תקשורת, אמנות, בדיבור, בכתב וכו'(. 2 # .חופש המחשבה והמצפון: זכותו של כל אדם לחשוב מה שהוא רוצה, ולא לפעול בניגוד למצפונו. 3 # .חופש התנועה: זכותו של כל אדם לנוע לאן שהוא רוצה ולהיות בכל מקום. 4 # .חופש העיסוק: זכותו של כל אדם לעבוד בכל עבודה, כל עוד הוא עבר הכשרה אליה. 5 # .חופש דת: זכותו של כל אדם להאמין בכל אמונה, להשתייך לכל קבוצה דתית, ולקיים כל טקס ומנהג הקשורים אליה. 6 # .חופש מדת: זכותו של כל אדם שלא להאמין בכל אמונה, לא להשתייך לקבוצה דתית, לא לסבול מכפייה דתית ולקיים טקסים ומנהגים דתיים בניגוד לרצונו. זכותו של כל אדם לקבל יחס זהה לכל אדם אחר, ואסור להפלות אדם בשל זהותו או סממן חיצוני שיש לו – אלא אם השונות רלוונטית ומוצדקת לעניין המדובר )הבחנה מותרת(. במובן המצומצם – מדובר על שוויון בפני החוק ושוויון פוליטי, ובמובן הרחב – שוויון הזדמנויות כלכלי-חברתי. היישום של הזכות שנוי במחלוקת בכל חברה דמוקרטית. # הזכות לשוויוןזכותו של כל אדם שיהיה לו רכוש חומרי או רוחני בעל ערך כלכלי והוא יוכל להשתמש בו כרצונו, ושאף אחד לא ישתמש או יפגע לו בו ללא רשותו. # זכות הקניין סוגי מדיניות במסגרת הזכות לשוויון  # אפליה פסולה: פגיעה בזכות לשוויון ע"י מתן יחס שונה לבני אדם שווים ללא סיבה מוצדקת, ורק בגלל זהותם או סממן חיצוני שיש להם.  # מדיניות הבחנה מותרת: מתן יחס שונה לבני אדם מסיבה מוצדקת לעניין המדובר. חוקים רבים מבוססים על הבחנה מותרת )נוער, קשישים, מוגבלים..(.  # מדיניות העדפה מתקנת: הענקת העדפה לקבוצה מקופחת, למשך זמן מוגבל, במטרה לצמצם פערים ואי שוויון. יש ויכוח ציבורי עד כמה יש להשתמש במדיניות זו כיוון שהיא יוצרת אפליה כלפי האחרים.
חובות האדם והאזרח במשטר דמוקרטי # חובות האדם כאדם: להכיר בזכויותיו של הזולת, ולהימנע מפגיעה בזכויותיו.  # חובות האזרח וערכים אזרחיים: החובה לציית לחוק ולחובות הקבועות בו )כגון: תשלום מיסים, שירות צבאי וכו'(. * ישנו ערך אזרחי להשתתפות בעיצוב החיים הציבוריים )הצבעה בבחירות, ביקורת השלטון, השתתפות אזרחית וכו'(, * וישנו ערך אזרחי בתרומה לקהילה ולמדינה. האם יש קשר בין זכויות האדם והאזרח לחובות? במדינה דמוקרטית אין קשר בין מימוש הזכויות לבין מילוי החובות. זכויות האדם והאזרח הן זכויות טבעיות השייכות לאדם מרגע היוולדו, ואין למדינה את הזכות לבטלן. ניתן להעניש אדם על פי חוק בהתאם לעבירה שעשה, אך אין לשלול ממנו את זכויותיו האחרות שאינן קשורות לעבירה )למעט חופש התנועה במקרה של מאסר(. דוגמאות: יגאל עמיר שרצח את רה"מ יצחק רבין, נענש למאסר עולם, אולם, זכויותיו )לבחור, לקניין ועוד( לא נשללו; אדם שעבר עבירת תנועה – אין למנוע ממנו את הזכות להצביע בכנסת או לקבל קצבת ביטוח לאומי.

No comments:

Post a Comment

מאפייניה של ישראל כמדינה יהודית

מאפייניה של ישראל כמ דינה  יהודית  מתבטאים בסמלים, מוסדות חוקים והסדר הסטאטוס קוו.   א.    סמלי המ דינה – ביטוי למ דינה יהודית סמלי ...