Thursday, January 16, 2020

עקרון שלטון החוק

# עקרון שלטון החוק: עקרון דמוקרטי הקובע את עליונות החוק במדינה, כך שחובת הציות לחוק חלה על כולם.* החוק נחקק בהליך דמוקרטי ע"י הרשות המחוקקת, ובכך מבטא את ריבונות העם.  חוק הוא הוראה מחייבת, הקובעת את גבולות המותר ואסור לאזרחים ולרשויות השלטון. מקור החוק הוא העם, )באמצעות נציגיו הנבחרים(, והוא משקף את הנורמות המקובלות בחברה ואת ההסכמה הרחבה )קונצנזוס( בחברה. החוק נקבע וניתן לשינוי ע"י הרשות המחוקקת בהליך דמוקרטי.  חשיבות / מטרות עקרון שלטון החוק 1 .מבטא את האמנה החברתית – הסכמה כללית הקיימת בין כל האזרחים במדינה להקמת מסגרת מדינית משותפת. 2 .מבטא את עקרון ההסכמיות – הציות לחוק מבטא את הסכמת האזרחים לציית לחוקים שחוקק השלטון מתוך רצון, ולא רק מכוח סמכות השלטון. 3 .מהווה "הדבק" המלכד – מלכד את כל האזרחים השונים זה מזה בצרכיהם ובשאיפותיהם, וכן מבטא את ההסכמה כי קיים צורך במסגרת מדינית אחת, שכולם מחויבים לפעול עפ"י כלליה. 

הבדלים בין שלטון החוק במדינה דמוקרטית למדינה לא דמוקרטית 
הפרות חוק # אלימות פוליטית: פעולה כוחנית )פגיעה פיזית או הסתה לאלימות( * כנגד נציגי השלטון, מוסדות, ארגונים או כל אדם בשל עמדתו הפוליטית, * הנובעת מתוך עמדה פוליטית/אידיאולוגית ו/או מתוך רצון לקדמה. * אלימות פוליטית מהווה איום על עצם קיומו של המשטר הדמוקרטי. 

מקרי ספק בשאלת המחויבות לציות לחוק 
1 # .סירוב מטעמי מצפון ואידיאולוגיה: הפרת חוק במצב של קונפליקט פנימי בין המוסר / המצפון / אידיאולוגיה פוליטית / אמונה דתית לבין החוק, * כך שקיימת העדפה של צו המצפון / עמדה אידיאולוגית על פני חובת הציות לחוק, * תוך מוכנות לשלם מחיר ולשאת בעונש. * הסירוב מאיים על השלטון הדמוקרטי, וגבולות הלגיטימיות שלו שנויות בוויכוח ציבורי.
2 .פקודה בלתי חוקית בעליל. קיימים שלושה סוגים של פקודות: א. פקודה חוקית: פקודה אותה החייל חייב למלא, ובמידה ולא הוא יועמד לדין. ב. פקודה בלתי חוקית: הוראה הניתנת על ידי מפקד מוסמך או רשות מוסמכת, אך סותרת את החוק או את הנחיות הצבא, או חורגת מסמכות נותן הפקודה. במסגרת צבאית חובה לציית להוראה זו, ואי ציות יגרום להעמדה לדין של הפקוד, אך נותן ההוראה נושא באחריות של הפרת החוק. במסגרת אזרחית אין חובה לציית להוראה/פקודה בלתי חוקית. ג. # פקודה בלתי חוקית בעליל: הוראה אשר ניתנת על ידי מפקד מוסמך או רשות מוסמכת, * הסותרת ערכי מוסר ומצפון אנושיים בסיסיים. * להוראה זו חובה שלא לציית – אפילו במסגרת צבאית, * וכן ציות לה יגרום להעמדה לדין של נותן הפקודה והמבצע. דוגמאות לפקודה בלתי חוקית בעליל 1 .טבח כפר קאסם: ב-1956 עם פתיחת מבצע סיני, הוטל עוצר על כפרים ערביים בין השעות 00:17 עד 00:06 בבוקר שלמחרת. הפקודה לגבי מי שיפר את העוצר ולא יימצא בביתו היתה:"אין לבצע מעצרים ויש לירות על מנת להרוג". הכפריים, אשר יצאו מוקדם בבוקר לעבודה ,לא ידעו דבר על העוצר שפורסם בצהריים, וכשחזרו לבתיהם כרגיל לאחר השעה 00:17 נורו למוות ע"י יחידת משמר הגבול – 47 איש, ביניהם 15 נשים ו-11 ילדים עפ"י פקודת מפקדם )בשאר הכפרים עצרו אותם, אך לא ירו בהם למוות(. החיילים והמפקד שביצעו את הרצח בכפר קאסם הועמדו לדין נמצאו אשמים ונגזר עליהם עונש מאסר. הם טענו שפעלו עפ"י פקודה אך בית משפט לא קיבל טיעון זה וקבע כי זו היתה פקודה בלתי חוקית בעליל שאסור היה לציית לה. 2 .חיילים נאצים שהרגו חפים מפשע וטענו כי רק מילאו פקודות. 3 .פקודה לשבור ידיים ורגליים של פלסטינים / לרכז תושבי כפר להכותם או להוציא אנשים מבתיהם ולהכותם.

No comments:

Post a Comment

מאפייניה של ישראל כמדינה יהודית

מאפייניה של ישראל כמ דינה  יהודית  מתבטאים בסמלים, מוסדות חוקים והסדר הסטאטוס קוו.   א.    סמלי המ דינה – ביטוי למ דינה יהודית סמלי ...