Tuesday, March 15, 2022

הזכות לשוויון - סיכום

הזכות לשוויון - הגדרה: הזכות לשוויון היא זכותו של כל אדם לקבל יחס שווה לזולתו, ללא הבדל דת, גזע, מין, דעות פוליטיות, נטייה מינית וכו'.

 

3 סוגים של מדיניות בהקשר של הזכות לשוויון:

1 .אפליה פסולה - מדיניות של מתן יחס שונה, לאנשים שווים או לאנשים שונים, כאשר השוני ביניהם לא רלוונטי לעניין. דוגמא: אי קבלת תלמיד לביה"ס עקב צבע עורו )צבע עור לא רלוונטי לתפקודו כתלמיד. מדובר באפליה מטעמי גזע.

2 .הבחנה - מדיניות של מתן יחס שונה לאנשים שונים, כאשר השוני ביניהם הוא רלוונטי לעניין. דוגמאות: חניה קרובה לנכים, קבלת אדם לעבודה עקב כך שההשכלה שלו מתאימה לתפקיד, תכנית לימודים שונה למצטיינים במקצועות מדעיים ועוד. 

 3 .העדפה מתקנת - מדיניות של מתן יחס שונה לטובה, לקבוצה חברתית, שקופחה בעבר, למשך תקופה מוגבלת - עד שתגיע למצב שוויוני ביחס לשאר האוכלוסיה. דוגמא: הקלה בתנאי קבלה לאוניברסיטה, למשך 5 השנים הבאות, למגזר שההשקעה במערכת החינוך שלו הייתה נמוכה, כדי שיוכל להגיע למצב שוויוני ביחס לשאר האוכלוסיה. 

* הערה - מחלוקת לגבי העדפה מתקנת - למרות שהמטרה של העדפה מתקנת היא להגביר את השוויון, יש הרואים בה אפליה פסולה, כיוון שהיא נותנת עדיפות לקבוצה מסוימת על פני שאר הקבוצות בחברה. גם בין אלו השייכים לקבוצה שמקבלת את ההעדפה, יש שמתנגדים לה, בטענה שהיא מחזקת את הסטריאוטיפ השלילי לגבי קבוצה זו.


הזכות לשוויון מתבטאת גם בשוויון בפני החוק - העקרון הדמוקרטי האומר כי כולם זכאים להגנות זהות מחוק ואין אף אחד שזוכה בו ליחס עדיף או נחות.

No comments:

Post a Comment

מאפייניה של ישראל כמדינה יהודית

מאפייניה של ישראל כמ דינה  יהודית  מתבטאים בסמלים, מוסדות חוקים והסדר הסטאטוס קוו.   א.    סמלי המ דינה – ביטוי למ דינה יהודית סמלי ...