Thursday, January 16, 2020

עקרון הגבלת השלטון

עקרון הגבלת שלטון

לשלטון יש כוח רב ועוצמה רבה, שליטה על משאבים כלכליים כמו קרקעות, אוצרות טבע, תקציב מדינה, שליטה על כוח אדם רב, שליטה על מקורות מידע בתחומי פנים חוץ ובטחון ושליטה על מנגנוני אכיפה כמו משטרה וצבא. ולכן בכל מדינה דמוקרטית צריך להגביל את השלטון.

חשיבות /מטרות עקרון הגבלת השלטון:
1.הגבלת שלטון נועדה למנוע את עריצות השלטון, כלומר שהשלטון לא יעשה כל מה שהוא רוצה, ינצל לרעה כוח זה, ויפגע   בדמוקרטיה ואולי יהפוך לשלטון דיקטטורי.
2. הגבלת שלטון נועדה כדי למנוע מהשלטון לפגוע בזכויות אדם אזרח  ובזכויות מיעוט/ קבוצה

אז מה עושים כדי להגביל את השלטון ולפקח עליו? יש מוסדות/גופים המגבילים שלטון :

מנגנוני פיקוח וביקורת - אמצעים להגבלת השלטון

- כל מדינה דמוקרטית מקימה גופים/מנגנונים שתפקידם - על פי חוק - לפקח ולבקר את
השלטון כדי שלא יחרוג מסמכויותיו. אלו הם מנגנוני ביקורת פורמאליים.
- כמו כן, מתקיימים בדמוקרטיה גם מנגנוני ביקורת לא פורמאליים. הם לא שייכים למדינה, לא ממומנים מכספי המדינה אלא ביוזמת אזרחים וקבוצות המבקשים לבקר את השלטון ולחולל שינוי בחברה..
-        
מנגנוני פיקוח פורמלים מוסדיים-תפקידם וסמכותם כמפקחים מוגדרים בחוק
מנגנוני פיקוח בלתי פורמלים לא ממסדית-שאינם מוגדרים בחוק
הפרלמנט
באמצעות החקיקה מגביל הפרלמנט את פעילותה של הממשלה ומפקח על התקציב .
הצעת אי אמון- בממשלים פרלמנטרים הפרלמנט יכול להביע אי אמון בממשלה ובכך להביא לסיום כהונתה באמצעות האופוזיציה ובאמצעות ועדת חקירה פרלמנטרית.
מוסד ביקורת המדינה- מפקח על הפעילות של המערכת הממשלתית ציבורית (משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מפעלים) בתחום של מינהל תקין, כלכלנה וכספים. הוא בודק האם מערכות אלו פועלות בהתאם לחוק, ביעילות ושומרות על טוהר המידות. המבקר מפקח באמצעות פרסום דו"ח על ממצאי הביקורת המתפרסם בפרלמנט ובציבור.
מערכת המשפט- אמצעי לריסון השלטון, הודק אם פעולות הרשויות נעשות בהתאם לחוק.

תקשורת-המדיה הכוללת את התקשורת האלקטרונית רדיו וטלוויזיה ואת התקשורת הכתובה העיתונות מגבילה את רשויות השלטון. אמצעי התקשורת נותנים לציבור מידע על הנעשה בשלטון , חושפים שחיתות, אי יעילות ואף מספקים פרשנות ומשפיעים על גיבוש דעת קהל  בעד ונגד מעשי השלטון.
דעת קהל-הציבור ניזון מהתקשורת, מביע באמצעים שונים (הפגנות, שביתות, עצרות, מכתבים לעיתונים ,הופעה בכלי התקשורת, אמנות לסוגיה וטוקבקים) . מטרתם של פעלול אלה הוא להפעיל לחץ על השלטון ולהביאו לידי שינוי במדיניות. הממשל מצידו מייחס לתמיכת הציבור (ציבור הבוחרים) חשיבות רבה והוא תלוי בציבור הבוחרים.

 ראו גם: הפרדת רשויות 




No comments:

Post a Comment

מאפייניה של ישראל כמדינה יהודית

מאפייניה של ישראל כמ דינה  יהודית  מתבטאים בסמלים, מוסדות חוקים והסדר הסטאטוס קוו.   א.    סמלי המ דינה – ביטוי למ דינה יהודית סמלי ...