Thursday, January 16, 2020

עקרון הפרדת רשויות

עקרון הפרדת רשויות

להבנת עיקרון הפרדת הרשויות מחייב לבחון מצד אחד את מטרת ההפרדה,
ומצד שני את אופן מימוש ההפרדה
מטרת ההפרדה: הפרדת הרשויות נועדה למנוע ריכוז כוח בידי גוף אחד כדי להבטיח את השמירה על מימוש זכויות אדם ואזרח / ולמנוע את עריצות השלטון.
אופן מימוש העיקרון מתבצע ע"י: חלוקת סמכויות החקיקה הביצוע והשפיטה בין שלוש רשויות נפרדות שכוחן וסמכויותיהן מוגבלים כדי לאפשר פיקוח וריסון הדדי של הרשויות.

א. הרשות המחוקקת- תפקידה לחוקק חוקים.
ב. הרשות המבצעת- תפקידה לבצע את החוקים ולבצע מדיניות (מיסים, חינוך...)
ג. הרשות  השופטת- תפקידה לשפוט את אלה העוברים על החוקים.
הפרדת רשויות מבטיחה את חירויות וזכויות האדם והאזרח מול סכנה של עריצות השלטון שלא יבטל או יפגע בזכויות אלה  ובנוסף מאפשרת למערכת השלטונית תתפקד באופן יעיל, טוב ומאוזן ע"י כך שמחלקים את התפקידים כאמור, בין 3 גופים נפרדים.

הפרדת הרשויות אינה מוחלטת, ויש קשר ותלות בין שלוש הרשויות, מדוע?

  1. כדי שהמערכת השלטונית תתפקד באופן יעיל ומאוזן חייב להיות קשר ותלות בין הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת. אם לא יהיה קשר בין הרשויות עלול להיווצר מצב של שיתוק וחוסר תפקוד יעיל של המערכת השלטונית.

  1. "איזונים ובלמים" – הקשר והתלות בין הרשויות שומר על קיום יחסים של פיקוח, ביקורת, וריסון בין הרשויות כלומר, הן מאוזנות, בולמות האחת את השנייה כדי למנוע עריצות של רשות אחת שתעשה כל מה שהיא רוצה.








No comments:

Post a Comment

מאפייניה של ישראל כמדינה יהודית

מאפייניה של ישראל כמ דינה  יהודית  מתבטאים בסמלים, מוסדות חוקים והסדר הסטאטוס קוו.   א.    סמלי המ דינה – ביטוי למ דינה יהודית סמלי ...