Thursday, January 16, 2020

מדינת ישראל כמדינת לאום יהודית

מדינת ישראל כמדינת לאום יהודית

אופייה היהודי של מדינת ישראל מתבטא באמצעות:

1. סמלים יהודיים 2. מוסדות יהודיים 3. חקיקה יהודית    4. הסכם הסטאטוס קוו


חקיקה בעלת אופי יהודי
חלק מחוקי המדינה מקורם במורשת ובמסורת וההיסטוריה  היהודית, חלקם מתבססים על הדת וחלקם מבטאים את הלאום היהודי, דוגמאות לחוקים ומקורם היהודי בטבלה שיכם:
   חוקים  בהיבט דתי


- חוק בתי הדין הרבניים: החוק נותן לבתי הדין הרבניים סמכות ייחודית להם, לדון בדיני נישואין וגירושין על פי ההלכה, התורה היהודית.

- חוק שעות העבודה והמנוחה:החוק קובע את השבת ומועדי ישראל כימי מנוחה עפ"י הדת היהודית (למוסלמים יום שישי ולנוצרים יום  ראשון).העבודה בשבת אסורה והחוק אוסר  אפליה בקבלת עובדים  שומרי מצוות.מבטא שמירת שבת בציבור.

- חוק איסור גידול חזיר: החוק אוסר על גידול חזירים בארץ, מלבד אזורים בהם מרוכזת אוכלוסייה לא יהודית ולא מוסלמית.יש בחוק זה הסתייגות מגידול בעלי חיים הנחשבים טמאים עפ"י הדת היהודית, על אדמת א"י.
-חוק חג המצות (חוק החמץ):החוק אוסר על הצגת מוצרי חמץ בפומבי בישובים יהודיים בחג הפסח .החוק לא חל על ישובים בהם רוב האוכלוסייה לא יהודית. החוק מבטא שמירה על מנהג דתי בחיים הציבוריים.
 -------------------------            
חוקים אלה מתבססים על ההלכה והדת היהודית ,על התנ"ך  ומדגישים את הקשר של העם היהודי לדת ולמסורת .
למרות היותם חוקים דתיים הם מחייבים את כל אוכלוסיית היהודים בארץ (גם את החילוניים) דבר המבטא את העובדה שאין בישראל הפרדת דת מהמדינה
חוקים בהיבט לאומי –יהודי

- חוק השבות :החוק מאפשר לכל יהודי לעלות לארץ.זכות זו ניתנת גם לבן הזוג לבן ולנכד,ומתוקף זכות זו ניתנת אזרחות עפ"י חוק האזרחות

-חוק האזרחות: בהמשך לחוק השבות ,קובע חוק האזרחות את כל התנאים לקבלת אזרחות ישראלית.   קיימים סעיפים בחוק המאפשרים לשר הפנים לשלול אזרחות.

- חוק מעמד ההסתדרות הציונית: חוק זה מתייחס לתפקידי הסוכנות היהודית ,גיוס כספים ,מפעלי התיישבות ,חינוך קליטה עליה ,וייצוג היהודים בתפוצות.גוף זה מטפל רק ביהודים.החוק מבטא את הקשר בין מדינת ישראל ליהודי העולם.

- חוק יסוד מקרקעי ישראל:החוק קובע כי אדמות המדינה ואדמות קק"ל =קרן קיימת לישראל, נמצאות בפיקוח מנהל מקרקעי ישראל ולא ניתן למכור אותן אלא להחכירם .קרקעות קק"ל מיועדות רק להתיישבות יהודית.

 -------------------------------
חוקים אלה משקפים את היותה של מדינת ישראל  מדינתו של העם היהודי,ומטרתם להבטיח שמדינת ישראל תהיה בעלת רוב יהודי . חוקים אלה מחזקים את העובדה שישראל היא מדינת לאום יהודית אתנית.
חוקים בהיבט תרבות מורשת היסטוריה יהודית

- חוק חינוך ממלכתי: החוק מדגיש את חשיבות הנחלתה של התרבות היהודית וקובע בין היתר את תפקיד מערכת החינוך בחיזוק מורשת ישראל.

חוק רשות השידור: החוק קובע שמטרת השידור הציבורי הוא לחזק את הקשר בין אזרחי המדינה למורשת ולתרבות היהודית.
הרשות מחויבת להגיש תוכניות לקראת ימי שישי ושבת ולקראת החגים ברוח מורשת ישראל.

-חוק יסודות המשפט : החוק קובע שאם יש בעיה משפטית שאין עליה מענה בחוקים הקיימים ,השופט יחליט ברוח עקרונות הצדק היושר והשלום של מורשת ישראל ,המתבססים על המשפט העברי. 

- חוק יום הזיכרון לשואה ולגבורה: החוק קובע שיום כ"ז ניסן יוקדש מידי שנה
להתייחדות עם זכר השואה ומעשי הגבורה והמרד בימי מלחמת העולם השנייה.

----------------------------
חוקים אלה מבטאים את המורשת וההיסטוריה של העם היהודי ומטרתם היא להקנות צביון תרבותי לאזרחי המדינה. חוקים אלה מתבססים על עקרונות מהמקורות היהודיים העתיקים והחדשים ,ועם המורשת לאורך רצף ההיסטוריה היהודית עד ימינו.

No comments:

Post a Comment

מאפייניה של ישראל כמדינה יהודית

מאפייניה של ישראל כמ דינה  יהודית  מתבטאים בסמלים, מוסדות חוקים והסדר הסטאטוס קוו.   א.    סמלי המ דינה – ביטוי למ דינה יהודית סמלי ...